Pages

Friday, July 16, 2010

urmmm..MLM?

salam subuh..

hari ini saya terbangun lewa untuk sesi temuduga janji bersamaNYA..sume sebab waktu rehat saya telah dicuri 1jam akibat mendengar penerangan mengenai peniagaan MLM..sori not intersted ok..urmm ko nak kencing gua ok pasal marketing sdgkan i ni..bachelor tak bape nak kepujian pasal marketing..saat penerangan itu aku dihemburkan dengan pulangan wang ringit yg beribu2..ok..aku diam sahaja..sebab tanda menghormati teknik yg dia amalkan untuk cari rezeki ALLAH.

Tapi hati ku berkata..bro.lu silap orglah nak kencing..apa ko ingt aku makan ke bila ko kuarkan duit RM50.00 berkepok2.laptop compax..npon iphone..keta BMW series 5 dan bnja i hot cekalat kat kopitiam..??...ko salah tangkapan ah beb..aku bukan seorang yg nak gila dgn duit..apa yg aku miliki skang dah melebihi dari cukup..ALHAMDULILAH..

bukan aku nak pandang hina MLM tapi entahlah sebab ALLAH itu dekat dalam hati ku..sebelum aku dengar sesi penerangan yg buang masa aku tuh..aku dah lebey dulu baca paper pasal penipuan MLM melibatkan pembaca bite TV3..mungkin sebab ALLAH itu dekat pada ku maka dikurniakan aku naluri hati yg tepat..insyALLAH..

saat sebelum aku pergi mendengar pasal MLM tu hati aku dah tak bape nak sedap..penyudahnya..urmm aku tercium keta kawan opiz sebab tetiba block belakang keta aku time aku nak kuar paking..ikutkan hati mara ase nak maki..agak2 nak gurau lah weykan...dah tetiba ada kat belakang rapat..mana aku nak nmpak..urmm..salah aku jgk lah kot..cuai..kat situ aku belajar something..selama aku memandu keta baru ku..pelbagai situasi yg mencemaskan aku berjaya lalui tanpa meninggalkan kesan chenta di keta ku..tapi petang semalam semudah itu keta ku mendapat tanda..aku insaf..

saat mendengar pasal MLM tuh pikiran aku asik pikirkn pasal keta ku je..takde mood gua nak layan kelentong lu ah bro...urmm aku set time..cukup 1 jam aku nak blah..
saat aku nak blah ni..tetiba kan hati ini tergerak nak gi wash keta yg memang dah tak kaler asal dia dah..(ok tak sempat hantr cuci ea)..

ok..apa yg aku nak share kat sini adalah..kenapalah tetiba kan hati aku tergerak nak gi wash keta aku petang itu..padahal akal aku dah mati nak berpikir..

urmmm bila sume selesai saat aku menanti keta aku dicuci..dekat 2jam ..eh salah 3 jam bayangkan dari 6.30 petang..smpai 9.00 malam keta ku baru siap diselesai..abg tempat cuci keta itu sgt mulia..dengan muka simpati aku tanye dia abg kat ne nak baiki kesan ni..dia kata ok..nanti abg cuba polish balik..hati ku berbunga2..

aku gi lepak umah kawan baikku..saat menanti ketaku dimandikan..urmm..my bff hug me n i kiss her..sgt rindu dekat sebulan tidak ketemu...bila tiba kat umah dia yg berhmpiran tmpat aku basuh keta tuh..aku telah dihujani sgn soklan2 berkaitan kes putus chenta ku..dia sgt terkejut sedangkan sebelum ini kelihatan riak muka berbunga bagia menyulam cinta..dia tnye mengapa putus??...aku bingung untuk menjawab..jawapan paling sterotaip cam artis..mybe takde jodoh kot..tapi dia tak puas hati..aku di asak2 gak dgn soklan dorang..

urmmm..dalam hati ku berkata..kalu aku cakap aku clash sebab syariat agama tak membenarkan cinta sebelum kawen?..agak2 meka gelakkan aku tak...?...urmmm mestilah kot..camnelah aku yg ganas ni..leh tangkap cintan sama dgn org terlalu islamik..
entah..aku tak jawab sebab aku putus kenapa..yg pasti aku jawab perpisahan ini lebey perit daripada yg 1st dulu..sgt perit..tapi aku telan gak..pahit..maung..aku jalani gak..saat itu ingatan aku mmg terhimbas pada dia..urmmm..takpelah sume dah berakhir dgn baik..

ok berbalik kepada cite keta ku..setelah dekat 3jam kot menanti dgn penuh kerisauan..dan kesabaran..AKHIRNYA...bekas2 itu hilang dengan sempurna..aku sgt bersyukur ALHAMDULILAH ku ucapkan..dan abg cuci itu sgt mulia caj aku hanya 5 hingat sahaja..sedangkan kawan baik ku kata nak polish keta mahal..aku terharu dgn caj yg murah lantas aku bayar 10 hgt..takpelah rezeki dia..insyALLAH berganda rezeki ku nanti..nak dibandingkan dgn kerisauan ku 5hgt itu tak ternilai dgn apa yg dia dah buat pada keta ku..ALHAMDULILAH..

balik dari cuci keta dalam keadaan yg letih..aku kena bawak keta lagi untuk bawak ibuayah menikmati santapan malam..saat memandu aku tnye ibuku..mak percaya tak hati kita ini digerakkan oleh ALLAH?mak say opcuslah hati ini sume milik ALLAH..dia yg control sume hati hamba2NYA..

aku mula terpikir mengapa tiba2 hatiku tergerak mahu basuh keta??...............

rupa2nya ALLAH yg gerakkan saat aku buntu,hilang arah dan penuh kerisauan..HEBATKAN KUASA ALLAH..sama ada kita sedar atai tidak sahaja..sama ada kita mahu ikut atau tidak sahaja gerak hati kita.sume keputusan di tangan kita..sebab tuh yg baik itu datangnya dari ALLAH maka yg buruk itu datangnya dari khilaf manusia itu sendiri..kadang ALLAH gerakan hati kita untuk menunjukan sesuatu..tapi kita yg alpa ini tak perasan..dah memilih jalan yg lain..

tapi untuk mendapat gerak hati yg baik perlu sentiasa meningati ALLAH...barulah ALLAH akan sentiasa dekat dalam hati ku..lantas sebab itu aku tak berminat dgn MLM ni..sedangkan masa yg diberikan ini aku ase tak cukup..inikan pula aku mahu mengejar harta dunia..mungkin aku dah selesa dgn apa yg aku dah ada..tapi sebenarnya tidak aku maseh mahu mengejar maknawi ku..duniawi ini hanya sementara..puas bergolak gadai tapi takpenah merasakan cukup..tapi sedarkah kita akan bekalan yg perlu kita bawak kesana...disebabkan keletihan semalam..aku tak baca surah yasin..sedangkan menjadi amalan setiap malam jumat kena baca yasin..LIHAT..tu baru aku dengar penerangan ttg MLM..kalu aku join ntah sempat ke tak sempat aku nak bersolat?....urmmmmm..wahai abg semalam n kwan fbku..kamu sume salah target kustemer ok..?..sori..

hati berbisik ~ aku hanya ingin keredhaan NYA

No comments:

Post a Comment