Pages

Wednesday, July 14, 2010

perancangan ALLAH ~ rahsianya

lewat petang ini seperti kebiasaanye aku menanti kepulangan ibuku dari pejabat beliau..sambil mengadap tepat ke arah bangunan bertuah..bangunan besaw yg serba canggih..yang telah menempatkan golongan pemimpin tertinggi universiti di situ..

lantas hatiku tercuit .. kejadian setahun lepas.. ye setahun lepas di saat aku maseh lagi menjadi PA kepada seorang pemimpin tertinggi universiti..ketika itu dengan bangga n riak gelak tawanya mengenai opiz baru yg akan beliau duduki nanti akn cantek menghadap tasik..bekas bos ku igt sgt merasakan dirinya begituh besaw dgn kuasa yg dimiliki nya aku dapat lihat betapa angkuh nyer dia dalam menjalankan tugasan beliau..

sume org dipandangnyer rendah termasuk lah aku sendiri..segala pengorbanan yg aku lakukan tidak di pandangnyer walaupun sebelah mata..saat aku saat terlantar dimintanya aku agar benti dan kemudiaan dia berikan janji manis untuk berkeja kembali apabila sembuh..

tapi tak mengapalah..bukan niat ku mengungkit kisah lama yg memang melukai hatiku itu..tapi apa yg berlaku merupakan salah satu kejadiaan ALLAH yang MAHA besar yg akan membuatkan aku sebgai hambanya ini rebah bersujud memuji keangungan nya.

Tapi berkat tarikh 14.Julai.2010..segalanya berubah..apa yg bekas bos aku ini rancangkan tidak menjadi kenyataan..ALLAH berikan dia kenaikan pangkat yg dia kejarkan selama ini tapi dengan syarat dia harus meninggalkan universiti lama dan berpindah ke satu universiti baru di Kelantan ye..kelantan..yg jauh beribu batu dari johor..yg tahap mentaliti org tidak mahu menerima perubahan daripada org luar.

kini tiada lagi bekas bos ku itu mahu bermimpi untuk mempunyai ruang pejabat yg canggih, lif yg hanya kusus untuk beliau sahaja serta pemandangan tasik yg cantek sumenyer berubah..dan mengikut sahabatku bekas bos ku rajin menelefon mengatakan tidak gembira di tempat baru dan rindukan tempat lama..

urmm kat situ dah leh nmpak, pangkat kuasa yg ALLAH beri belum tentu memberikan jiwa yg bagia n ketenangan hati.

setiap kali aku terpikir ttg perkara ini..aku hanya mampu mengucapkan subahanallah..agungnye perancangan ALLAH itu tiada cacat celanya..sesuatu yg tidak pernah kita pikirkan akan berlaku tapi berkat kuasa ALLAH itulah yg berlaku.

Saat aku melepaskan keje ku akibat sakit misteri itu..aku hnya mampu berpasrah..akan ke rezeki ini untuk berkeja balik di sini?..akhirnya AKU MASUK KEMBALI KE TEMPAT LAMA KU MANAKALA YG MENINGGALKAN TEMPAT LAMA KU ADALAH BEKAS BOS KU ITU.

kini aku bersyukur menjalani kehidupan pekerjaan ku..

hidup menjadi PA kepada bos yg sngt berhemah tinggi..dah rendah hatinya..aku bersyukur..sesungguhnya ALLAH itu adil..terkadang kita membenci apa yg ALLAH takdirkan untuk kita padahal sebenarnya itu yg terbaik buat kita.

kita hanya mampu merancang,sedarkah kita ALLAH jua turut merancang,perancangan kita penuh kelemahan tapi perancangan ALLAH lebey sempurna..harga yg perlu di bayar untuk mendapatkan sume itu adalah SABAR
hati berbisik ~ tiada apa yg mustahil miracle yg berlaku lambang kebesaran ALLAH

No comments:

Post a Comment