Pages

Thursday, July 22, 2010

LEMAH




Perempuan sering di label kaum yg lemah..kerana sebab tak mampu nak menghangkat benda berat.tak berani nak bertumbuk seperti lelaki yg pada penampilan sgt gagah pekasa (sgt)…

Lemahnya perempuan dilihat apabila begitu mudah mengalirkan air matanya..air mata lambang kelemahan perempuan.. tapi benarkah?

Jika anda perempuan pasti anda akn menafikan pernyataan di atas kerana ~

Ye perempuan mmg suka menangis tapi disebalik deraian air mata itu setelah kering nya air mata itu..akan terbitlah satu kuasa kekuatan malah lebey perkasa daripada kegagahan lelaki…

I pon dah puas menangis mengenang nasib diri..tapi bukan bermakna I lemah merelakan segalanya berlaku..i pasrah .. walaupun hidup menagis setiap hari..hidup ttp kan terus berjalan .. bukanya akn berhenti segala masalah yg mendatang..

Menagis satu expression melambang sakit nya dalaman yang kita tanggung..tapi sebabkan kita lemah kita hanya mampu menangis menatap hiba..kemudiaan kita akan pasrah dan bermohon kepada nya..

Tapi ALLAH penah janji jangan kamu berhenti berharap kepadaku, NEscaya akan datang pertolongan ku kepada mu..

OK..semalam I kehilangan..i lepaskan sesuatu yg selama ini I ingatkan terbaik dalam hidup i..tapi puas I piker I akhirnya I sedar..yg I kejar selama ini adalah sia2..pengharapan I .. mmg sia-sia.. dia terlalu lemah buat saya..bagaimana satu hari nanti untuk dia kuat memimpin saya dan anak2 saya menuju ke jalanNYA sedangkan dia takut dengan bayangnya sendiri…biar apa pun alasanya..saya sudah tidak mahu tahu malah jauh sekali mahu fahami kerana saya ase saya lebey kuat tanpa dirinya..SAYA DAH TAKNAK TGK BELOG DIA LAGI….

Dalam usia saya kini pelbagai dugaan dan cabaran yg telah saya lalui….kalu saya tak kuat asenya dah lama kot saya gi membunuh diri…

Cabaran paling teruk saat karier saya di puncak kegemilangan secara tiba-tiba saya diserang penyakit misteri..saya hilang keupayaan diri…saya tak mampu menguruskan diri sendiri..tak mahu untuk berkerja…benda yg paling kejam saya kena wat adalah tinggalkan kerja yg saya sayangi selama ini.. bayangkan segala usaha dan pengorbanan saya lebur begitu sahaja…itulah dugaan terhebat..

Saat saya sakit…lemah tak berdaya..tak boleh berjalan..tahu kah saat itu..saya ase sgt useless..mandi mak mandikan nak suap makanan terabur..imigingkan lah..sadis kan…
Smpai satu saat saya berubat..berubat dan terus berubat..tapi tidak jgk sembuh…saya give up seyes give up…saya ase takdir saya mmg begitu…mmg saya akan cacat seumur hidup saya..

Tapi Dr yang merawat saya berkata… awak tahu ade org yg lebey teruk daripada sakit awak ni..tapi beliau tak penah berhenti mengalah atau dalam erti kata lain PUTUS ASA MENCARI PENAWAR…

Dr perubatan pun cakap kalu sakit ni ubat boleh sembuhkan 20% tapi lagi 80% semangat pesakit itu sendiri…jadi penting tak kuat semangat tuh??

Saya sendiri lihat ade org yg lebey teruk dari saya…YE DEPAN MATA SAYA…terlantar tak berupaya..meka melalui seorang diri,,SEDANG SAYA ALLAH KURNIAKAN SAYA KELUARGA YG MENYOKONG SAYA…..HARUSKE SAYA PASRAH PADA TAKDIR..DAN MEMBIARKAN DIRI SAYA DALAM KEADAAN LUMPUH..

SETAT DARI TARIKH ITU,saya kuatkan semangat…jin kuar masuk dalam badan saya…alternative lain saya buat adalah gi berurut…masa itu badan saya dan keras gila dan cam batang pinang…

KALI PERTAMA DIURUT YA ALLAH..MASING TERNGIANG2 LAGI SAKITNYA…SAKIT YG AMAT SAKIT…MENITIS BEB AIR MATA .. SUMPAH TAK TIPUUUUU…

TApi dek kerana nak baik saya tahan..bayangkan sebulan beb badan saya dikerjakan oleh bidan wanita itu…PERGHHHHHHHHHHHHHHH..terbaek dari ladang ase dia..

Berkat tak putus asa tulah kot sembuh…akhirnya alhamdulilah…

Cuba bayangkan jika saya pasrah dengan takdir tanpa sebarang usaha..adakah saya akan sembuh seperti hari ini…MUNGKIN TAK..SAYA MASEH TERLANTAR DI ATAS KATIL ASENYA…

Dan kerana itulah mmg kita kena percayakan ALLAH tapi ALLAH suh kita usaha dulu kemudian baru bertawakal…

CONTOH HADIS C AKAP EA ~

Pengertian tawakkal difahami dari hadis yang berbunyi I'qilha wa tawakkal. Dikisahkan bahwa ada seseorang baru datang dari luar kota menemui Rasulullah. Beliau menanyakan apakah ontanya diikat (di parkir secara benar dan dikunci). Orang itu menjawab: Tidak ya Rasulullah, saya tawakkal saja kepada Allah. Rasul lalu menegurnya; (jangan begitu), ikat dulu untamu secara benar, baru engkau bertawakkal kepada Allah. Dari hadis itu dapat difahami bahwa kepercayaan kepada Allah sebagai Yang Maha Kuasa , Maha Pengatur dan Maha Penentu tidak mengurangi professionalitas dan rasionalitas usaha.
Berusaha SEHABIS BAIK KEMUDIAN BERDOA DAN BERTAWAKAL..BARULAH BETULKAN…

DALAM KES PENGHARAPAN SAYA KEPADA SIDIA..

Saya akui saya lemah,,saya buat salah saya tak sempurna di mata dia..saya cuba berubah mengikut segala kemahuaannya..tapi rupanya dia Cuma mahu bermain..

Saya dah puas berusaha sehabis baik...BILA LIHAT balik MESEJ2 BERBAU RAYUAN KEPADA DIA...YA ALLAH TAK SANGKA KUATNYA SAYA..TABAH SIAK...TAK SANGKA SAYA BENAR MAHU2KAN DIA..TIDAK PERNAH DALAM HIDUP INI SAYA BERUSAHA MENGEJAR HATI SEORANG LELAKI...

DEMI KERANA YAKIN CINTANYA DAN JANJINYA RUPANYA DIA ~~~~~~~~~~~~~~~~
DAN KERANA PENAH JANJI DENGAN NYA JANGAN JEMU UTK PUJUK DIA...

BODOHKAN SAYA PEGANG PADA JANJI...

PADAHAL DIA CAKAP JE MAIN2...

TAPI TAKPE SAYA DAH PIKIR BAIK2 DGN WARAS...

Saya sayang dia saya cinta dia saya mahu dia dan kerana itu saya berusaha memujuknya mengejar cintanya berdoa untuknya dan akhirnya saya bertawakal pada ALLAH..

ALLAH mmg kembalikan dia tapi bukan untuk tunjukan dia terbaik buat saya tapi rupanya dia lemah buat saya...

DIA TAK KUAT CAMNE NAK JAGA SAYA NANTI KALU SAYA KENA SAKIT MISTERI LAGI?...

AKHIRNYA SAYA AMEK KEPUTUSAN..SAYA DAN MMG KUAT…UNTUK LALUI DUGAAN HIDUP INI…SELEPAS INI HIDUP MATI SAKIT PEDIH BIARLAH SAYA TANGGUNG SENDIRI..

SAYA DAH PUAS MENGHINAKAN DIRI SAYA DI DEPAN DIA..TAPI TAKPELAH..SEKURANG2 SAYA DAH BERUSAHA KAN…KAN..KAN..

Jadi kepada suma jangan jadi lemah..saya dah menagis dah..saya taknak nages lagi..
Saya sendiri tgk ada student international dari YAMAN..dia ade sakit polio berjalan guna tongkat..tapi KUATNYA SEMANGAT DIA NAK BELAJAR..DIA TIDAK REBAH KEPADA TAKDIR...itu telah membuka mata saya...betapa beruntung nya saya...

Saya taknak mengeluh jauh sekali merungut pada ALLAH…biarkan budak tuh bermain-main sendiri..saya dah tarik diri…

Hati saya terlalu baik untuk disakiti…itulah kata-kata orang disekeliling saya….

HARUS BAGAIMANA LAGI SAYA MAHU MERUNGUTKAN TENTANG TAKDIR INI

No comments:

Post a Comment