Pages

Tuesday, July 20, 2010

cinta sebelum kawen ~

mungkin inilah namanya takdir..ada sesuatu yg ada pada diri nye yg buat saya dan dia berpikir benda yg sama..bila tgk belog dia..tulisan dia..pengharapan dia jua sama..dan kerana itulah saya tak berhenti berdoa pada NYA ~ satukan kami berdua...

dahulu sewaktu bersama..kami sering terpikir perkara yg sama..perasaan kami jua sama..tapi cinta yg kami mahu sulam itu cinta terlarang..betul cinta terlarang..lama saya pikirkan mengapa dia pergi..dia pergi bukan kerana benci or tak sukakan saya tapi kerana agama mmg tak membenarkan cinta sebelum kawen..dulu susah nak paham..selalu pikir perasaan cinta itu bukan dosa..tapi sedar tak implikasi bercinta sebelum kawen..lebey byk buruk daripada baik..

Meh saya senaraikan implikasi dia dari sudut pengalaman saya ~

1. nafsu ~ bila bercinta jgn tipoooo ah nafsu tak kan terbabit...sekuat2 imam seseorang tuh pun pasti akan terbabas gak bila berdua dgn berlainan jantina...so bila nafsu dah menguasai diri maka setan pun sibuk nak join...makin hebat ah setan pujuk untuk buat benda2 yg tak elok...mula2 pegang2 tangan kemudiaan pegang badan..pegang2 kaki...pastu belai..pastu kising..last terus rebah di lautan asmara...ini contoh sahaja bukan terjadi kat diri sendiri ~

2. buang masa ~ bercinta sebelum kawen kadang2 hanya perkara lagha belum tentu2 dia jadi suami or isteri kita..bila2 masa if kita jmp lagi baik mesti kita akan pilih yg lagi baik.

3. buang duit ~ yg ini paling setuju...contoh gayut lama2...sms..kuar dating..minyak keta..makan..wayang..sume tuh mesti kena kuar duit...so nape nak melabur pada benda yg tak sure agi...

4. komitmen ~ urmmmm...selalu sebelum kawen dah kena korban byk tangungjawab lain...kan lebey baik jaga diri sendiri...

5. soal hati ~ kadang2 ade yg makan hati dgn pangai pasangan..

Kesimpulannya ~ tak yah bercinta sebelum kawen..yg penting..baiki diri sendiri..solat jangan tinggal..doa byk2 nak lelaki beriman..ingatlah kita nak hidup dgn pasangan kita ni lama....pilih yg berkualiti..untuk mendapat yg berkualiti perlulah baiki diri...ALLAH dan tentukan jodoh masing2..tak yah rase desparate untuk kawen n sauk je mana2 lelaki....

ALLAH berfirman perempuan yg baik adalah untuk lelaki yg baik begitu jua sebaliknya..jgn sesekali meragui perancangan ALLAH..

mmg takde couple ni ase sunyi sepi sikit..tapi kn lebey baik kita sunyi sepi tapi diri kita terpelihara daripada cinta lelaki yg belum pasti akan jadi suami kita..

mcm i bila ase sunyi or sepi..amek tasbih..zikir byk2..seru nama ALLAH dalam ati..tak sunyi punya ~ kalu kita ase takut..biasalah perempuan kalu ade lelaki baru ase selamatkan... (ye)di akui..tapi semat dalam hati dalam2....cukuplah hanya ALLAH sebgai pemeliharaku...dekati lah ALLAH,,,,ALLAH akan berlari dekat pada kita..seperti post saya yg sebelum ini...pertolongan ALLAH itu sentiasa ade dan dekat dalam hati kita...

buat si dia ~ saya suka kita cam ni je..seyes..tapi hati saya mmg milik awak..saya hanya berdoa satu hari ALLAH makbulkan impian saya menjadi isteri quraatul ain awak..

jika kita memisahkan batasan cinta kita kerana agama..mohonlah ALLAH satukan kita berdua jua kerana agama satuhari nanti yg indah ~~ AMIN...

2 comments:

  1. ada 1001 perasaan bila saya baca apa awk tulis. saya tak tahu macam mana nak tolak cinta lelaki yang begitu sayangkan saya dan saya jugak sayangkan dia.saya tak tahu macam mana nak xplain kat dia yang saya tak nak becinta lagi. tapi dia tak pernah faham... .hurmm~

    ReplyDelete
  2. urmmm...it depend pd masing2..kalu ase dia pilihan yg sesuai..terus kawen tak yah cinta lama2..kan lagi bes cinta pas kawen sume jadik halal

    ReplyDelete