Pages

Saturday, May 21, 2011

manusia itu tak pernah losers

di pagi sabtu yang indah permai ini..
tenang nya dirasakan..
alhamdulilah..
jiwa makin tenang..

walaupun ditimpa-timpa dengan tangungjawab dunia yang tiada kesudahan..
tapi berkat berpegang doa dan harapan..
segalanya dipermudahkan..

sebelum ini aku rasakan diri sangat losers
hidup hanya berpaksikan kerja-kerja hakiki semata-mata
kadang aku bosan
kadang aku rasa mahu lari
kadang aku rasa moral down

memperlihatkan kehidupan ku telah lengkap segalanya
aku bersyukur dipermudahkan segalanya
tapi ada dalam satu hal yang buat aku selalu rasa moral down
itu adalah hubungan cinta aku

terfaktab dalam fasa menunggu sesuatu yang tak pasti
adalah sangat menyeksa kan
ok..mesti nak nasihatkan aku kan jangan tunggu lagi
teruskan perjalanan..
yup..
kalau boleh pun aku memang tak nak tunggu
tapi macamna nak buat malam tadi aku berkobar-kobar dan benci
dan berazam taknak lagi tunggu
nak teruskan perjalanan..
tapi pagi ni..
perasaan benci itu hilang
sebab tak alasan yang kuat kenapa aku nak benci dia
so aku fikir..
jangan berkerja keras hal-hal sebegini sebab ianya kerja ALLAH
so kita just jalankanlah kerja-kerja yang ALLAH dah amanahkan buat kita..

manusia itu tak pernah losers
yes aku losers dalam soal cinta
sampai sekarang single lagi
sedangkan ex bf aku yang tinggalkan aku sebab perempuan lain itu
sudah berkhawin
see how that losers me..

aku memang tak sempurna..
yes maybe in love..
but

dalam soal kerjaya
aku rasakan aku insan terpenting di pejabat aku
bayangkan kalau aku outstation or cuti sehari je
maknanya huru-haralah pejabat itu..
trust me beb
sebenarnya kita hidup ini selalu kita hanya pandang satu sudut yang kita gagal je
padahal banyak lagi sudut yang kita dapat lihat kecemerlangan kita..

maka bukalah mata..
kalau rasa diri itu down..pandanglah mereka yang memang ada di bawah..
bagaimana gigih meneruskan kehidupan
jika nak dibandingkan dengan kita
jangan marah dengan takdir yang ALLAH berikan

aku tahu apa kau rasa
aku pernah lalui
jangan kata jatuh di timpa tangga dan jatuh dari tangga kemudian tangga itu hempap aku kemudian aku tersembam kat bumi..
aku pernah berlari dalam hujan semata-mata nak melupakan tragedi kejam itu
aku rasa aku tinggal jasad sahaja
aku pernah rasa makan tapi tak rasa apa
aku pernah mandi tapi tak basah
betapa kejam aku dikhianati
dan hari ini aku diuji lagi
si pengkhianati itu selamat berkhawin
sedang aku
baru nak merangkak..apa cite dengan luka yang aku lakukan hasil pengkhianatan itu?..

betapa dunia sungguh kejam pada aku
tapi itu hanya satu sudut daripada hidup aku

dan bagaimana pula
salah satu sudut
aku berjaya dapat jawatan yang lebih baik
berkerjaya untuk masa depan

sedang aku melihat orang lain berpusu2 mencari kerja
sedang aku mendengar keluhan makcik cleaner tempat kerja aku yang tidak disambung kontrak
itu semua ALLAH nak buka mata aku..
aku tahu..

kunci segala kepedihan yang korang alami adalah dengan

MENSYUKURI APA YANG KAU MILIKI HARI INI
kadang orang jeles tengok apa yang ko ada
sedang pada ko benda itu tiada apa-apa makna pun
ko tetap anggap benda lain lebih bermakna

itulah salah satu tanda tiada kesyukuran dalam hati kamu..

dan di situlah timbul rasa down self..rasa losers..rasa mahu bunuh diri..rasa diri telah mati..

Yup.. aku pernah rasa semua itu..
malah aku pernah alami kematian jiwa..hingga aku tak sengaja terguris jari ketika sedang memasak tapi aku langsung tidak rasa sakit
sebab sakit itu telah imune pada aku
hari-hari aku rasa sakit..sampai satu part aku rasa sakit itulah kebahagian untuk aku..

dan boleh jadi aku lupa kali terakhir aku benar-benar ketawa..
ye aku senyum setiap hari but its it fake smile
bukan dari hati aku yang berderai luka berdarah..

tapi cuba korang tengok
sepedih atau sejatuh mana diri yang pernah kau lalui semalam
tapi kenapa kau tetap bernyawa pada hari ini?
kenapa?..kenapa?.

sebab hidup ini berjalan..bumi ini berjalan..
semalam yang berlaku walau pedih atau sakit
kau tetap hidup sampai hari ini
bermakna kau boleh lalui setiap dugaan dan cabaran

jadi manusia itu tidak pernah losers..

jika kau seorang yang losers dalam hubungan cinta..
ko mungkin pemenang dalam soal lain
kerjaya..anak yang soleh dan lebih utama kalau ko dapat gapai
pemenang sebagai peraih cintaNYA..

hidup kita ini banyak tanggungjawab..
semakin banyak usia yang kau lalui sebenarnya akan mematangkan kau
cuba ada masa ko kenang balik kronologi perjalanan usia kau..
setiap apa yang berlaku dalam hidup kamu
pasti ada hikmahnya

jangan pernah bersedih
kalau kau pernah salah buat pilihan
aku jua pernah salah aku jua pernah sesat

bila kau terjatuh itulah sebenarnya
signal dari ALLAH
DIA beritahu kau telah salah buat pilihan
jadi cepat sedar dan kembali ke pangkal jalan

pada yang tengah bersedih itu
kamu tidak bersalah
teruskan kesedihan itu
sebab aku yakin seperti hujan..kesedihan itu pasti berhenti

pada yang tengah bahagia
kamu jua tidak bersalah
tapi usah terlalu asik dengan bahagia itu
sebab kebahagian kadang buat kita lalai.

sekian.. akhir kalam
bersiaran daripada pejabat..
dan esok akan flight outstation keluar negeri
untuk beberapa hari..

pintaku pada dunia
Tolong doakan segala agendaku berjalan lancar
sungguh aku letih menguruskan segalannya

pintaku pada ALLAH
tolonglah berkati perjalanan ku

pintaku pada sipeluka hati
tolonglah menjauhi

sekian.. semua
love u foreber..

2 comments:

  1. Assalamualaikum kak,
    sy suka baca blog akak. bnyk kali try nk komen tpi xbleh. kta2 kak berpuitis dn best. mcm bnyk ayt yg tersirat. mga urusan akak dipermudahkan oleh Allah. :)

    ReplyDelete
  2. DAN diri ku pula..sering rendah diri..terkadang seperti betol2 tiada keyakinan..rase tidak penting..dek kerana rase sgt losers itu..akan tapi..ku pernah terpikir..dari sudut laen pula..ku ade tanggungjawab laen yg perlu ditunaikan..spt t/jwb sbg anak..t/jwb di tmpt keje..t/jwb byr loan study..
    terkadang juga...ku dpt befikir scr +ve..dan terkadang juge..ku maseh lagi ngn fikiran -ve ku..
    Ya Allah..berikan ku petunjuk ya Allah
    >.<

    -SS-

    ReplyDelete