Pages

Thursday, February 17, 2011

letakkan di tempat yang tepat

rambut manusia sama hitam hati manusia lain..
kita tak boleh halang hak org lain untuk benci antara satu sama lain.....

kita manusia ini adalah sebaik-baik kejadian
ALLAH menjadikan cukup sempurna sifat
kemudiaan ALLAH letakkan pelbagai rasa perasa contoh benci,sayang,cinta,kelembutan..dan lain2 sifat manusia.

bila aku pindah KL..aku hidup dalam pesekitaran yang berbeza..hidup berpuak-puak..ko..ko aku..aku..

aku mengalami kejutan budaya atas budaya ini..MENGAPAKAH..
aku tahu ini ujian untuk ku..
alhamdulilah hingga ke hari ini aku menetap di KL ini..hatiku masih tidak lagi membahagikan kasih sayang yg ada..
aku tetap aku yang semasa aku di kampung dahulu
aku tetap menyayangi sume lapisan manusia..dari pak guard..acik cleaner,pegawai atasan,bawahan..dan even haiwan pun aku ttp sayang lagi..

tapi..virus puak-mepuak dalam pesekitaran aku..buat aku sedikit stress..
benarlah mereka kata rambut sama hitam dan hati lain2..
aku yang suci lagi lurus berkata..
kenapa kita kena saling benci membenci kenapa kita tak hidup berksh sayang?
jawapan cam cibai..
HANI,KO TAK BOLEH HALANG HAK ORG LAIN UNTUK BENCI ATAU SALING TAK SUKA..SEBAB ITU HAK MASING2..

aejrfalwi1933~menyumpah sambil berhemah..astrafirullah al azim

HAK?..BENCI?..
eh dalam kubur esok bila malaikat tanya sapa saudara kamu??,..korang nak jawab apa kalau korang saling benci membenci sesama islam..

ALLAH mmg kirimkan sekali perasaan benci dalam diri manusia..tapi manusia sering meletakkannya di tempat yang salah..cuba benci yang sangat benci itu korang sume letakkan pada maksiat,pada keburukan..pada dosa..

itulah hikmah perasaan benci dalam diri manusia..tapi manusia ini tak sedar..
sekali korang benci sesama manusia..tambah titik hitam dalam hati dan ALLAH semakin jauh dari korang..benda paling sedih bila ALLAH jauh dari korang adalah korang tak dapat nak dengar bisikan daripada ALLAH...

dalam tubuh badan anak adam ini ada segumpal daging yang kalau elok maka baiklah seluruh bahagian iaitu hati..

jika hati dah ditaburi benci benda tak sepatutnya benci..elok seluruh bahagian yang lain..

OH>.sedih..sedih sangat aku melihat persekitaran ini..untuk mempengaruhi ku??
maafkan...aku dibesarkan oleh keluargaku dengan kasih sayang..dan aku hidup dgn kasih sayang..

dan aku tidak pandai membahagikan kasih sayangku..aku rasa sume manusia berhak mendapatkan kasih sayangku..

dan kamu..kamu semua mahu menghasutku?..oh tidak..tidak mungkin kamu berjaya..kerana ..
benci itu memang tiada dalam diriku..

mana mungkin aku boleh membenci manusia..sedangkan manusia yang mengkhianatiku pun aku masih sayangkan dia..masih mahu menolong dia..aku percaya diriku.aku tetap aku..

persetanlah korang nak katakan NANTI ORANG PIJAK KEPALA AKU KE..lantaklah..

PANDANGAN MANUSIA ITU TAK AKAN BAWA KE MANA..TAPI PANDANGAN ALLAH ITU PALING UTAMA..

bila aku di aniya aku lagi suka..sebab ALLAH suka dekat dengan orang yang sabar walaupun teraniya.. ;-)

nak sabar sampai jadi mayat nak jadikan NABI MUHAMMAD SAW sebagai idola..kesabarannya lebih hebat..

INsyALLAH..

last..BENCI PADA MAKSIAT..CINTA PADA AKHIRAT..PERSETAN KAN KATA MANUSIA..PERCAYA JANJI ALLAH...

kita semua tetap akn jumpa kat sana nanti..

2 comments: