Pages

Monday, November 1, 2010

Tujuh keajaiban dunia

Pelajar di sebuah sekolah sedang belajar mengenai “Tujuh keajaiban Dunia”. Sebelum mengajar, guru tersebut meminta murid-murid menulis 7 ajaiban dunia yang diaorang tahu, tulis atas kertas dan hantar kepadanya untuk mengetahui pengetahuan am diaorang.

Semua murid telah menghantarnya walaupun jawapannya kebanyakannya yang kurang tepat. Jawapan standard dioarang ialah Menara condong Pisa,Piramid,Grand Canyon, Taj Mahal etc

Selepas murid-murid telah menghantar, guru tersebut memerhatikan seorang pelajar yang belum menghantar kertas jawapannya.Guru itu lalu bertanya kepadanya adakah dia mempunyai sebarang masalah….


Murid itu menjawab….
“ya, sikit. Saya tidak boleh memilih kerana banyak sangat”
Guru berkata, “banyak sangat? baiklah, katakan pada kami apa yang awak ada”

Murid itu diam sejenak,kemudian membaca, “Saya fikir Tujuh Keajaiban Dunia” adalah
1. Boleh Melihat
2. Boleh Mendengar
3. Boleh Menyentuh
4. Boleh Menyayangi
5. Boleh Merasa
6. Boleh ketawa
7. dan boleh Mencintai

Kelas pun sunyi sekejap….

Renungan…..
Alangkah mudahnya bagi kita untuk dapat melihat hasil eksploitasi manusia dan kita menyebutnya Keajaiban Sementara untuk semua yang telah Tuhan kurniakan kepada kita, kita menyebutnya sebagai hal “Biasa”….

tapi itulah manusia..selalu menda yang nampak pelik baru nak jakun baru nak sedar kebesaran ALLAH sedang apa yang berlaku disekeliling kita setiap saat itulah keajaiban ALLAH,kebesaran ALLAH,,contoh berpeluh..tak ke pelik tetiba-tiba air kuar celah liang roma kulit?...cuba tengok hujan..hujan itu pun dah di kira ajaib..air menitis dari atas..mana salur airnya..bagaimana air boleh naik di ats langit dan turun semula?...takjub bukan?

sebenarnya kalu kita ase lah kita ni sgt handal berilmu pandai,belajar kat oversea ke kan...sume itu jika nak dibandingkan dengan keajaiban ALLAH adalah sebelah sayap nyamuk jerk..maka bila berada di tempat tinggi..tundukkan kepala kebawah..amalkan sikap tawaduk selalu...kita sume tetap lemah..tetap takde kuasa..

urmmmm..cuba pikir balik..apa keajaiban yang berlaku hari ini?..kita merasai..kita merindui..kita menyayangi..bukankan itu keajaiban ALLAH...even boleh korek hidung pun ajaib apa..bayangkan kalu takde kurniaan boleh mengorek hidung..boleh ke kita bernafas dengan lancar macam kereta baru serbis minyak itam??..

dan...ajaib tak kekuasaan ALLAH..bila mana mengurniakan perasaan cinta kepada sepasang jiwa..yang tidak pernah bertemu secara nyata..tapi hati mereka tetap bertaut walaupun beribu-ribu kilometer memisahkan mereka?..ajaib bukan?...dan lebih ajaib bila mana kedua hati itu mengambil keputusan perpisahan..tapi hati mereka tetap bertaut?..oh..adakah itu nama cinta?,,,mana tahu kan kuasa ALLAH..menyatukan dua hati itu dengan ikatan yang halal..tengok lemahnya seorang hamba itu..langsung tidak tahu perancangan ALLAH..tapi ajaib bukan?..

Semoga hari ini anda diingatkan tentang segala hal yang betul – betul ajaib dalam kehidupan anda dan semoga kita tidak akan pernah lupa lagi akan Tujuh Keajaiban Allah dan selalu mensyukurinya.

ALLAH MAHA BESAR..


No comments:

Post a Comment