Pages

Sunday, October 31, 2010

mari-mari derma baju anda

sebgai anak gadis sudah pasti kita akan banyak stok baju..oh sangat banyak..satu gobok(bahasa johor) penuh dengan baju saya sahaja..saya tiada adik perempuan untuk syer..saya cuma ada ibu sahaja..anak sedara pun tecik2 lagi..mak selalu bising baju-baju saya banyak..sampai takde tempat nak letak lagi..

cerita lain plak..ofice mate saya tingal di kawasan kampung sebab husband dia kena jaga rumah warisan keluarga dia..ofice mate saya dinamakan akak lela..berkata jiranya sangat menyedihkan anak-anaknya pun baju tak berganti..sedihkan..sedang saya???............................syukur..

maka dengan itu saya bercadang untuk mengambil keputusan untuk menderma sume baju-baju saya yang saya jarang2 sangat memakainya..oh nak cover padahal dah tak muat..

ketika sedang mengemas dan melipat2 pakaian itu..tiba-tiba rasa taknak plak nak bagi..baju lawa-lawa lagi..cuma saya tak tahu bila nak pakai..(hati berbelah bagi)..syaitan ni...dan kemudian saya melihat balik..saya ada baju baru yang lebih lawa daripada baju lama mengapa saya sedih nak lepas baju yang memang saya dah tak muat?..

di samping itu.inilah masa saya membuang @ melupuskan baju-baju saya ketika zaman jahililah dahulu..al maklum lah jiwa tengah remaja...trendy bagai..oh berdosanya dahulu...tak jaga aurat dengan baik..ni punn berat hati jgak sebab...pakaiannya berjenama.dah ler mahal..tapi singkat tak cukup kain...oh...pembaziran dahulu..memang tak nampak semua kerugian ini..oh tetap sayang jgk nak lupus my jeans lebis ku..kuatkan semangat anda..pergorbanan..memberi yang hak itu perlu..tapi jika kita memberikan apa yg kita ada untuk orang lain itulah pengorbanan..

diringkaskan begini..

memberi makan kepada orang susah itu - hak = memang kita kena bagi orang makan memberi makanan kepada orang susah sedang kita belum makan = itulah yang pangil pengorbanan..
so jangan sedih bila buat pengorbanan..

citer sejarah islam - ingat lagi kisah nabi ibrahim yang ALLAH perintahkan untuk sembelih anak kesayangannya nabi ismail...itulah pengorbanan...

contoh pengorbanan lain

sembahyang dan taat perintah ALLAH - itulah hak seorang HAMBA kepada TUANnya
sangup bangun di tengah malam bertahajud mencari cinta dan keredaan ALLAH~ itulah dinamakan pengorbanan..

maka...bila kita sayangkan sesuatu kita kena lepaskan atau kongsi nikmat itu dengan orang lain..supaya nikmat yang lain pula kita akan perolehi..

sedekahlah..sesungguhnya apa yang kita miliki itu bukan milik kita tapi ALLAH memberikan pinjaman..pinjaman itu lebih indah jika dikongsi bersama-sama..sharing is caring rite..



baju zaman jahiliah..tanpa keraguan untuk dilupuskan


gobok pertama

gobok kedua

gobok ketiga

ni belum masuk sebakul lagi yang tidak bergosok..ish2..ni baru 2 tahun kerja ni..kalau tidak memberi pada orang yang memerlukan alamatnya..pasti lepas ni ada gobok ke 4,5.,6...

maka dengan itu saya menyeru..marilah kita memberikan baju-baju kepada mereka yang memerlukan..sekian

tasbih kifarah ~

No comments:

Post a Comment