Pages

Friday, October 29, 2010

untuk putra dan putriku


semua orang punya impian untuk memiliki anak..anugerah dari ALLAH..bayi yang baru lahir sangat suci..saya sangat menyukai bau bayi..wangi..suci dari debu-debu liar..

orang cakap sekarang zaman dah maju tapi saya rasa sekarang adalah akhir zaman..anak-anak sekarang dah lebih pintar daripada biasa..cabaran mendidik anak masa sekarang sangatlah sukar dan payah..

mereka lebih terdedah dengan ilmu yang tidak sepatutnya mereka tahu..maka peranan ibu bapa dalam perkara ini saat penting..

zaman sekarang mereka lebih terdedah dengan hiburan dunia..ibubapa berhempas pulas hantar anak masuk audition rancangan hiburan..untuk mencari publisiti..anak-anak dihantar ke kelas tuition..kelas piano..kelas dance..dan macam2 kelas yang pelik berbanding menghantar anak ke kelas mengaji..sedihkan..ini sume corak-corak didikan sahabat-sahabat kenalan di pejabat..oh..
hantar anak ke tadika china supaya pandai cakap china..urmm bahasa arab kan bahasa syurga??..

urmmm anak-anak sekarang memang semakin jauh dgn sejarah islam..mereka tak kenal sapa Rabiatul Adawiyah...tak kenal sahabat-sahabat Nabi..dan lebih menyedihkan tak kenal sapa Rasullah..sapa yang harus dipersalahkan?

YANG HARUS DISALAHKAN adalah ibubapa..

seyes..aku ada anak sedara yang aku asuh..rapat sangat..budak kecik ni memang suka meniru perlakuan orang sekeliling..mana tidaknya tiap kali aku solat..dia pun nak ikut solat gak..mereka kan muda lagi..apa yang mereka tengok itulah mereka tiru..kalu kedua ibubapanya ke laut maka jadi nelayan lah anak2nya...

urmm..andai satu hari nanti ALLAH makbulkan harapan ku memiliki zuriat..ku akan pastikan..

1.setiap malam sebelum tidokan mereka..saya akan pastikan untuk mereka mendengar suara nabi..setiap hari anak-anakku harus mempelajari satu hadis..perkara ini akan ku lakukan sampailah aku jadi mayat...semoga kelak saat aku tinggalkan dunia ini..mereka ada petunjuk menuju ke jalan kebenaran..

2. sudah pasti cerita-cerita pengorbanan Nabi menjadi kebiasaan kepada mereka..say no pada ceritera rakyat yang merrepek2 sang kancil dan buaya ler..sinderelah,snow white ler..putera katak lah...tak kuasa aku nak story kat anak2 aku citer tuh...baik aku citerkan..tentang PENGORBANAN NABI KEPADA UMAT-UMATNYA..supaya anak-anakku nanti tidak lalai dan mesia-siakan pengorbanan nabi...urmmm..

Satu hari dalam sejarah islam…

Siti Aisyah r.ha telah di pelawa menghadir majlis makan-makan, bila makanan terbentang depan mata, dan apabila makanan di suapkan ke mulutnya, Siti Aisyah r.aha yang merupakan ‘ibu kepada semua orang islam’ telah menangis…

Sedang air mata mengalir di pipi, beliau berkata…

“Rasululullah SAW tak pernah makan roti yang sebegini lembut semasa hayatnya bersamaku..”(lebih kurang maksud)

Siti aisyah berkata lagi…
“Roti yang biasa Nabi Muhammad SAW makan, adalah roti yang keras dan murah, itupun baginda tidak dapat makan sampai kenyang..(kerana sedikit sahaja yang ada dan sering di bahagi-bahagikan)”

Riwayat lain Aisyah berkata:
“Baginda tidak pernah makan kenyang selama dua hari bertutut turut walaupun dengan roti jagung dalam sepanjang hayatnya sehinggalah kewafatanya…”

“Pernah satu hari bila tiba waktu berbuka puasa.., tiada apa apa makanan di rumah kami, melainkan hanya sebiji kurma, maka Rasulullah telah mebahagikan kurma itu kepada dua bahagian, satu untuk aku dan satu lagi untuk baginda, dan itulah sahaja juadah kami berbuka puasa…”

aku harap anak-anak aku akan belajar erti kesyukuran..erti perkongsian..moga-moga dengan kisah2 pengorbanan sebegini anak-anakku nanti tidak akan mesia2kan pengorbanan Nabi dan akan sayang pada Nabi..

aku tak menyesal langsung kalu anak-anakku tak kenal Hang Tuah ke,P. Ramlee ke Nasir Bilal Khan ke...tak perlu sumer itu..

3.akan akan trainer anak-anakku untuk tido sendiri..aku taknak tido sama-sama dengan anak-anakku..dan aku nak mereka biasakan dengan kegelapan...dan aku akan semaikan perasaan TAKUT mereka itu hanya TAKUTkan ALLAH semata-mata..bukan takut gelap,hantu ke..

4.aku sangat suka suasana kampung,dan kalu ALLAH izinkan..aku nak besarkan anak-anakku di kawasan pendalaman..mereka tak perlu kenal terlalu luas pasal teknologi ke hiburan ke..takpe biar mereka SLOW bab dunia..tapi LINCAH bab-bab agama..kerana di masa muda inilah mereka senang untuk dibentuk.di lentur..kena kukuhkan iman2 mereka daripada mereka muda lagi..

5.anak-anak kecil ibarat kain putih..suci..dan yang warnakan adalah IBUBAPANYA..maka ibu bapa kenalah kenal warna2 yang indah untuk mewarnakan kanvas putih itu agar harus molek hasil lukisannya..ibubapa kena pergi kelas menwarna..dalam erti kata lain..kelas mendidik anak2...tak soh jadi ibubapa yang sibuk berkeja tapi anak-anak bertempiran ke mana..oh..sedarkah anak itu anugerah ternilai daripada ALLAH..

6.aku tak akan hantar anak-anakku ke sekolah asrama..kerana aku mahu berikan mereka kasih sayang dan perhatian secukupnya..biar nak belajar berdikari..masa umur dah matang dan akal dah boleh bezakan yang benar dan salah..yang neraka yang syurga...kita sebenarnya hidup dengan anak kita tak lama...bajet kalu 26tahun dia nak kawen..itu maknanya kita memang dah tak akan dapat bersama-sama mereka lagi..kalu dah baru 13 tahun nak antar asrama..sampai umur 21 tahun belajar kat u..abes belajar kalu dia terus nak kawen..BILA MASA AKU NAK BERSAMA_SAMA anak-anakku..takpe sekolah menengah biasa pun boleh jadik orang jgk..INsyALLAH...

7.takdenya aku nak kasik anak-anak aku futher studi kat oversea....tapi kalu dah takdir ALLAH redha je..

8.yang pasti jika aku miliki anak-anak yang comel2..aku akan berikan didikan AGAMA,agama,agama dan barulah mengejar dunia..wat ever lah orang nak kabor aku kolot ke apa ke..yang penting DUNIA NI taman permainan je..AKhirat jua yang pasti..tak payah lah sibuk nak berjaya kat dunia gadaikan akhirat..tak payah2..anak-anak nilah saham buat kita nak lepas dalam kubur..kerana apabila seseorang anak adam itu meninggalkan dunia..hanya 3 amalan yang akan sampai kepadanya..1.amal kebaikan2.sedekah jariah3.doa daripada anak2 yang soleh dan soleha...so kalu lah kita tak didik anak-anak2 kita dengan sempurna..bagaimana esk kita nak menjawab dalam kubur..

InsyALLAH..nilah amalan2 yg akan aku pratikkan..dan yang pasti gandingan kerjasama mendidik perlulah datang daripada ketua keluarga...iaitu bapanya....

oh bakal bapa kepada anak-anakku dimana kamu?..takpe..insyALLAH kita akan ketemu di akhir perhentian nanti..

sekian..semoga ALLAH menerima harapan dan permohonan hambaNYA yang hina ini.amin

No comments:

Post a Comment