Pages

Thursday, November 11, 2010

apa yang dibimbangkan hari ini

Manusia memang bersifat bimbang,
Yg belajar bimbang tak lulus periksa
Yg lulus periksa bimbang tak dapat masuk U
Yg masuk U, bimbang tak dapat kerja
Yg dapat kerja, bimbang tak berkahwin..
Yg dah kahwin bimbang tak dapat anak
Yg dah dpt anak bimbang anak tak lulus periksa
Yg lulus periksa bimbang tak dapat masuk U
Yg masuk U, bimbang tak dapat kerja
Yg blabblabbla bla
Bimbang bimbang BIMBANG!

Aku ada baca satu belog yang penulis sangat pintar hasil daripada anugerah ALLAH kepada beliau. Beliau mencadangkan empat perkara yg korang kena buat untuk hilangkan bimbang, ingat! empat perkara…

Sila baca dengan teliti dan perlahan2 kerana apa yg korang faham nanti akan mempengaruhi seluruh kehidupan korang. Oleh kerana bimbang datangnya dari hati maka korang (dan aku) kena buat empat perkara pada hati korang..ini adalah SOAL HATI…

Perkara Pertama hilang:

Hilangkan ‘HARTA’ korang…
Manusia cukup bimbang harta yg sedia ada –hilang!, Hilangkan harta di sini Bukan bermaksud korang kena buang, jual atau campak TV perabot mcm yg selalu ”pengarah malaysia faham.dan gambarkan dlm drama”..korang kena buang perkataan harta AKU - kepada; harta Allah,

bila korang dah dapat hakikat bahawa semuanya ini adalah milik Allah maka korang takkan ada bimbang lagi pasal harta!, org yg paling bimbang adalah org yg ada banyak harta, krn itulah dari segi psikologi, manusia akan dapat mengurangkan bimbang bila dia mengalihkan tannggungjawab hartanya kepada pihak lain , seperti upah Jaga, simpan duit dlm bank, buat rumah tepi balai polis, berkahwin dengan doctor dan lain-lain, perbuatan begini tetap mendatangkan bimbang kerana semua itu adalah makhluk, makhluk tak boleh bagi manafaat ataupun mudarat! sesiapa yg mengharapkan makluk pasti (kebanyakkanya) akn bunuh diri atau jadi giler!…

di sini apabila korang hilangkan harta dari hati korang dan Faham Hakikat bahawa semuanya ini adalah milik Allah, pasti dan pasti hati korang akan tenang setenang tenangnyer…memang itulah hakikatnya..mata, telinga, lubang hidung, tangan, tahi lalat semuanya dari Allah dan semuanya milik Allah, nyawa kita, anak dan isteripun milik Allah, Allah boleh ‘ambil’ bila2 masa..kerana itulah org yg bunuh diri akan di azab oleh Allah kerana telah mengganggap nyawanya adalah miliknya sendiri…nyawa adalah milik Allah…!

Bila korang dan aku dah yakin bahawa Allahlah yg jaga semua perkara di dunia ini, walaupun bergesernya pasir di lautan, gugurnya daun di hutan… maka korang akn tenang, setenang tenangnya…walaupun tahi bintang nak langgar bumi, walaupun yahudi nak musnahkan islam, walaupun harga minyak naik lagi.., bukankan Allah yg jaga aku dan harta aku, aku nak jaga diri sendiri pun tak mampu…inilah TAWAKKAL!

Org yg bertawakkal akan selamat, dan org yg selamat akan dapat segala-galanya, manakala org yg tak bertawakkal, adalah org yg tak selamat dan org yg tak selamat akan hilang segala-galanya…org yg selamat dari azab Allah akan dapat segala-galanya di akhirat kelak..korang lihat org kapir yg ada kereta besar, rumah besar, tapi mereka hidup dlm kebimbangan, kenapa?

Kerana mereka rasa semua itu milik mereka, mereka tak belajar tawakkal..mereka tak selamat dari azab Allah dan mereka akan hilang segala-galanya di akhirat kelak…kalau nak bimbang,..bimbanglah tentang hari akhirat..inilah bimbang yg membawa korang ke shurga!

TIADA KESEDIHAN, KETAKUTAN, KEMBIMBANGAN, KERISAUAN UNTUK PERKARA DUNIA…
KESEDIHAN, KETAKUTAN, KEMBIMBANGAN, KERISAUAN HANYA UNTUK PERKARA AKHIRAT…

Satu cerita:

Seorang miskin telah berjiran dengan org kaya, hari2 apabila org kaya ni nak keluar rumah simiskin ni akn datang dan buka pintu pagar…satu hari, org kaya nie bagi hadiah seratus ringgit sekeping kat org miskin ni, apa lagi gembiralah org tua tu, tapi bila malam tak boleh tidur, tak lena di buatnya, simpan duit bawah bantal tak kena, simpan dlm beras bimbang tikus gigit, simpan celah atap, takut diterbangkan angin, pendek cerita sampai ke pagi si miskin ni pegang duit dan tak boleh tidur.. esoknya seperti biasa org miskin ni pergi buka pintu pagar si kaya dan bagi balik seratus ringgit kat org kaya tuh
Kenapa? Tanya si kaya..
Saya tak boleh tidurlah tuan…saya tak tahu tuan macamana, tentu tuan tak boleh tidur kan?

Org kaya tu menangis…..benarlah, aku dirikan pagar dan upah jaga kerana aku begitu bimbang…aku ingin sekali tidur lena ..oh…
Moral: tak salah korang kaya, tapi kebimbangan akan datang apabila korang tak berjaya ‘hilangkan’ harta korang yg banyak dari hati korang(termasuk aku), semua yg dimilikki adalah pinjaman…dah adab pinjam kenalah pulangkan, tak faham2 lagi?

Lagi satu cerita..

Sekiranya korang bawak duit seratus ribu ringgit kat dlm poket dan naik BAS..apa akan jadi? Tentu korang tak boleh tidur, sekejap2 pegang poket, mata melilau tengok kiri kanan, org nak tekan loceng nak Turun, korang dah gelabah…he he..tapi sekiranya korang bawak sepuluh ringgit jer dlm poket..tidur macam mayatlah…siap meleleh air liur basi … ha ha ha ha….Bertawakal lah pada Allah dengan sebenar-benar tawakkal..nafikan milik anda, semuanya adalah milk Allah!

Hilangkan perkataan ‘aku’ pada setiap harta…aku adalah milik Allah, Allah boleh ambil nyawaku pada hari ini, aku berserah dan bertawakal sepenuhnya kepada Allah….jadikanlah aku org yg bertawakal…amin…

Perkara kedua hilang:

Hilangkan ‘HASIL’ korang…
Orang yg merasakan dirinya telah berjaya buat sesuatu akan mengharap pulangan…dan perkatan ‘patut’ akan banyak terpancul dari mulutnya..
Cth:
Aku guru besar, cikgu2 lain patut hormat aku..
Aku org tua, org muda patut memuliakan aku…
Anak aku patut balik jengah aku, dulu aku yg susah payah besarkan dia…
Kau patut tolong aku , sebab dulu aku dah tolong kau
Kau patut komen kat blog aku sebab aku dah banyak komen kat blog engko
Saya patut dpt itu…

Sekurang2nya kamu berterima kasih dengan saya
(boleh blah!)
dan lain2…

Jadi org yang tak nafikan hasil usahanya akn mengharapkan sesuatu dari hasilnya dan sekiranya tak dapat maka dia akan tersangat bimbang, resah dan gelisah dan perkataan patut patut patut akan membimbangkannya lagi ….org sebegini hidup dlm kebimbangan kerana tak faham Hakikat Ikhlas…kerana itulah selalu sebut “PATUT”…memng tak patut..kah kah kah!

Jadi, Korang kena nafikan apa yg telah korang buat sebagai semuanya dari izin dan pertolongan Allah, hari ini bila korang manusia mengaku telah buat itu ini, sekali bila ada org takwil@pertikaikan maka korang mula meradang, atau bimbang hasilnya tidak di sanjung org, atau korang tulis blog tapi bimbang org tak komen, tak payah bimbang…walaupun korang buat masjid, dah ajak sejuta perpuluhan enan manusia masuk islam, atau selamatkan semua org dari selsema burung, tiba2 satu org pun tak ucapkan terimakasih, malah org membalas ‘tuba’…tak perla sedih dan bimbangpun! Tak perlu!
ikhlaslah kawan, semua yg telah berjaya di buat tu adalah ehsan dari Allah…tanpa ehsan Allah kita tak dapat buat apa2 pun..nak kedip mata pun tak boleh, nak baca tulisan ni pun tak boleh..jadi nafikanlah hasil korang walaupun dah berpeluh bulu ketiak…nafikan…

Cth korang lukis satu lukisan …korang letak tandatangan..sekali datang org kutuk lukisan korang, apa rasa, sedih? Marah. Bimbang org lain kata benda yg sama? Ha! itulah moralnya..cuba korang tak tanda tangan..org puji ke, org kutuk ke..kau tak payah bimbang…

Inilah HAKIKAT IKHLAS…bila dah buat nafikan..semuanya dari Allah…
Akhirat nanti Allah tak nilai kejayaan daqwah melalui ramai pengikut..tapi melalui ihklas, walaupun satu org tak ikut engko! Mengerti?!
jangan rasa apa yg telah kita buat tu adalah dari kita..semuanya dari Allah,,kalau tak korang akan hidup dalam kebimbangan apabila org lain tak hargai terutamanya org yg tak hargai itu adalah anak dan isteri…jangan mengharap daripada makhluk walaupun ucapan terima kasih…jgn kisah pun org yg tak balas senyuman, jangan benci org yg tak jawab salam…jangan perasan dengan org yg senyum kat kita ha ha ha…
Moral: hasil korang di puji akn menjadikan korang sombong …jika tidak di puji, sebaliknya di kutuk akan mendatangkan kesedihan dan kebimbangan…nafikanlah hasil tu…dan bila korang berjaya nafikan hasil korang maka korang akan dapat hakikat ikhlas..wallaualam…
Jika korang dpt islamkan sejuta perpuluhan enam org kapir kat Malaysiapun, nafikanlah..semua dengan ehsan Allah….korang akan mengerti hakikat IKHLAS….insyaAllah


Perkara ketiga hilang:

HIlangkan ‘DIRI’ korang.
I’m not somebody, I am nobody…
sesorang yg bangga dengan kedudukkanya pasti hidup dlam kebimbangan…
org besar bimbang hilang pengaruh..
org kaya bimbang miskin,
org cantik bimbang hilang kecantikkan…bla bla la bla
hilangkanlah ‘diri’ korang dari hati…maka korang akan belajar hakikat TAWADHUK…
org yg merendah diri akan tenang setenang tenangnya…org yg tahu bahawa dia adalah hamba Allah dan semua org lain pun hamba Allah maka tak akan ada apa kerisauan lagi…
sekali Allah Tanya Nabi kita Muhammad s.a.w,
siapa engkau? Nabi jawab: saya anak yatim…
(subhanaAllah alangkah indahnya…)

Disini aku ada copy/paste satu keadaan yg mana ‘hilangkan diri dan hasil’ tidak berlaku:
seorang pengarah filem dikritik oleh wartawan yg mengatakan filemnya adalah filem ciplak, mari kita sama sama saksikan:

Pengarah filem kata:
Rasional saya kepada segala tuduhan ini ialah, jika benar-benar jelas karya ini menciplak karya yang saudari katakan, kenapakah sewaktu skrip filem ini di hantar untuk kelulusan daripada Thai Film office, yang di anggotai oleh para pembikin dan ilmuan perfileman, tiada seorangpun yang menyatakan ada persamaan dengan February? Kalau saya menciplak karya Thailand, mengapakah saya buat penggambaran di Thailand? Mengambil tenaga kerja Thailand dan juga filem ini kemudiannya dipasarkan di Thailand? Apakah saudari lebih hebat menilai filem ini berbanding mereka yang sudah tentu lebih arif tentang indusrtri filem mereka sendiri.

Setelah penat lelah menerbitkan filem, saya terkilan dengan kenyataan anda. Mungkin ada benar nasihat saudara Aziz M Osman kepada saya, katanya, apabila anda ingin membuat perubahan, ada segilintir golongan yang akan menuduh kita ni tiru orang lain, sebab pada mereka orang Melayu tidak mampu buat benda yang baik. Kalau kita buat benda yang baik, bukan datang dari kepala otak Melayu kita, tapi mesti dari orang asing. Saya berharap anda bukanlah orang yang sedemikian.

Wartawan vovin kata:
Agak keras kenyataan saya, tapi saya tidak peduli dengan penat lelah saudara. Saudara sudah memilih jalan untuk menjadi seorang pengarah filem, ini adalah risiko yang perlu saudara tanggung. Mengeluh betapa penatnya menghasilkan filem adalah satu sifat yang cukup mengecewakan. Saya tidak nampak kekuatan seorang pengarah dalam diri saudara bila mengeluarkan kenyataan demikian.
Tampak seperti sentimen 'kau tahu apa? kau pernah buat filem?'. Ini juga boleh kita samakan seperti orang yang mempunyai ijazah tak boleh ditegur oleh graduasi diploma ke bawah, graduasi diploma tak boleh ditegur oleh orang yang hanya mempunyai lulusan SPM dan sebagainya. Adakah ini bermakna bahawa lulusan darjah 6 langsung tidak boleh memberikan sebarang buah fikiran bernas hanya kerana dia tidak mempunyai segulung ijazah? Agak melukakan hati bila ada sesetengah orang mengambil pendekatan ini bila hasil kerjanya dinilai oleh orang lain. Adakah ini bermakna saya langsung tidak boleh memberi komen tentang sinematografi sesebuah filem kerana saya langsung tidak mempunyai sijil dalam bidang berkenaan?

Adakah ini juga bermakna semua yang tidak mempunyai sebarang sijil dan lulusan berkaitan filem atau mempunyai portfolio dalam dunia filem harus menutup mulut dan terima dengan segala sogokan yang ada? Atau mungkin juga khalayak seperti saya ini terlalu tidak berakal untuk menilai filem-filem seperti ini?

Perkara ke empat hilang.
HIlangkan ‘HARI’ esok…
Last…(dah panjang sangat dah ni)korang akn hilang segala kebimbangan tentang hari esok..bila korang anggap korang akan jadi mayat esok…
Seperkara lagi, bukan korang je yg jadi mayat besok, korang kena anggap org lain pun jadi mayat besok…maka korang akan belajar untuk menghargai tiap detik waktu dan masa yang tiap saat ada depan mata korang.
Satu cerita: Seorang ayah yg baru kematian anaknya menangis bagitahu bahawa semalam anaknya menangis nak aiskerim..tapi dia tak beli..dia kata kalau lah tahu anaknya mati hari ni, tentu dia akan beli aiskerim sebanyak2nya semalam..oh….
Dan ini adalah kisah benar berlaku di depan
Jadi aku fikir korang semua akan mati besok..bila korang tak komen kat blog aku, aku fikir, korang semua dah jadi mayat..ha ha…
Siapakah org yg bijak?
Orang yg bijak ialah org yg mengetahui dirinya akan menjadi mayat dan membuat persediaan untuknya.

Siapakah org yang paling bodoh?
Orang yg paling bodoh adalah org yg sudah tahu dirinya akan menjadi mayat tapi tidak membuat persediaan, maka bila mati jadilah dia mayat seorang yang bodoh.
Kesimpulan.
Hilangkanlah harta, hasil, diri, dan hari esok dari hati korang…atau :
1.-Bertawakallah kepada Allah dengan segala harta korang
2.-Ikhlaslah pada Allah dengan hasil usaha korang
3.-Bertawaduklah dengan sesiap sajer dijalanan kerana kita adalah hamba Allah…
4.-Jadilah org yg paling bijak dengan mengingati maut…(mayat..)
Keempat2 perkara di atas akn menhilangkan BIMBANG korang(kita semua)..insyaAllah…wallahu’lam…

Ps: sekiranya aku tak up date blog ni dalam satu jangkamasa yg panjang…yakinlah bahawa aku telah menjadi mayat……(al fatihah)
Isk..isk….

No comments:

Post a Comment